title
کد خبر: 217133
00
اختصاصی/ IQ کودکان را تقویت کنیم یا EQ ؟

مدارس باید مسئولیت‌هایی را بر عهده بگیرند که فراتر از آموزش تاریخ، زبان انگلیسی با ریاضی باشد.

سرویس ترجمه بهداشت‌نیوز، مدارس بخش مهمی از جوامعی هستند که به آنها خدمت می‌کنند و بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی دانش آموزانی که به آنها آموزش می‌دهند. به همین دلیل است که مدارس از لحاظ تاریخی مهارت‌های زندگی روزمره را در کنار مهارت‌های مهم تحصیلی به کودکان آموزش داده‌اند. یکی از مجموعه‌ مهارت‌های زندگی که در حال حاضر اهمیت ویژه‌ای دارد، شامل چیزی به نام یادگیری «روابط اجتماعی و عاطفی» است.
اگرچه این ایده جدیدی نیست، یادگیری مناسبات اجتماعی و عاطفی چیزی است که با بازگشت بچه‌ها به کلاس‌های درس پس از کووید۱۹ و در این مرحله از همه‌گیری جهانی، بیشتر از همیشه مفید خواهد بود.

یادگیری اجتماعی و عاطفی (SEL) چیست؟
یادگیری اجتماعی و عاطفی (SEL) یک مفهوم آموزشی است که به بچه‌ها کمک می کند در زمینه‌های مهمی فراتر از ریاضیات، املا و سایر دروس اصلی مدرسه، مهارت کسب کنند. به کودکان کمک می‌کند تا احساسات خود را شناسایی و همچنین، دیگران را درک کنند و ضمن برقراری ارتباط با آنها، روابط قوی ایجاد کرده و تصمیمات خوب و همدلانه بگیرند.
به عنوان مثال، SEL به بچه ها راه‌هایی را برای بهبود شرایط زیر می‌آموزد: یکدلی، تنظیم احساسات، مهارت های حل مسئله، مهارت های تصمیم گیری، مهارت های ارتباطی، روابط با دوستان و خانواده، خودشناسی و خودکنترلی.
از طریق SEL، بچه ها می‌توانند درک بهتری از خود و افراد اطرافشان به دست آورند. آنها می توانند دانش و مهارت‌هایی را کسب کنند که به آنها در درک احساسات، توسعه هویت و تعیین اهداف کمک می کند. در یک مطالعه مهم در سال ۲۰۱۱، محققان یکی از بزرگترین و جامع ترین بررسی‌های SEL را انجام دادند. آنها ۲۱۳ مطالعه را که شامل بیش از ۲۷۰ هزار دانش آموز بود، مرور کردند و نهایتا دریافتند که شرکت در برنامه های SEL عملکرد دانش آموزان را در کلاس‌هایشان بهبود می‌بخشد. همچنین این آموزش تأثیر پایداری بر دانش آموزان و کل مدرسه دارد.

هوش هیجانی یا ضریب عاطفی چیست؟
هوش عاطفی، که گاهی به آن ضریب عاطفی (EQ) می گویند، توانایی مدیریت احساسات خود و درک احساسات دیگران است. افرادی که EQ بالایی دارند می‌توانند احساسات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. آنها می توانند برای رفع احساساتی مانند عصبانیت یا استرس اقداماتی انجام دهند. همچنین می توانند به خوبی با دیگران کار و همکاری کرده و روابط قوی بر اساس همدلی و درک ایجاد کنند.

هوش هیجانی چهار عنصر کلیدی دارد:
*خودآگاهی: افرادی که خودآگاهی بالایی دارند، احساسات خود را تشخیص می دهند. آنها روش هایی را که احساساتشان بر انگیزه و اعمالشان تأثیر می گذارد، می‌شناسند.
* آگاهی اجتماعی: افراد با آگاهی اجتماعی بالا بسیار همدل هستند. آنها نیازها، احساسات و نگرانی‌های افراد دیگر را درک می‌کنند. آنها در درک نشانه های اجتماعی و پویایی های اجتماعی مهارت دارند.
* خود مدیریتی: خود مدیریتی توانایی کنترل تکانه‌های روحی و رفتارها است. افرادی که مهارت های خود مدیریتی بالایی دارند در پایبندی به تعهدات و سازگاری با تغییرات نیز عالی هستند.
* مدیریت روابط: ایجاد و حفظ روابط قوی با دیگران یک مهارت مهم زندگی و یکی از عناصر کلیدی هوش هیجانی است. افرادی که مهارت‌های مدیریت روابط قوی دارند در برقراری ارتباط، حل تعارض و کار تیمی عالی هستند.
هوش عاطفی در هر زمینه ای از زندگی مهم است. دادن ابزار و آموزش مورد نیاز برای تقویت EQ به طرق مختلف به بچه ها کمک می کند. یادگیری و تقویت هوش هیجانی زمینه‌ای برای رشد موارد زیر در کودکان می شود: روابط در خانه و مدرسه، یکدلی، اعتماد به نفس، خودآگاهی، مهارت‌های ارتباطی، الگوهای تفکر مثبت، حل مسئله، پاسخ به استرس و انگیزه.

منبع: HealthLine/آوریل ۲۰۲۲
مترجم: لیلا فرجی


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز